Musikværksted

Her bliver der sunget leget og spillet god musik.


Du vil blive præsenteret for alle mulige instrumenter som du måske får lyst til at lære at spille på. Musikalsk Værksted er musikundervisning på hold med 6-10 elever på nogenlunde samme alder.

Indholdet er musikkens grundlæggende begreber og færdigheder som puls/rytme, melodi, kroppen, stemmen, det hele musiske menneske. Eleverne får ikke specifikt instrument på disse hold, men vil i løbet af sæsonen blive præsenteret for forskellige instrumenter. Eleven vil blive vejledt i instrumentvalg med henblik på egentlig start på instrumentalundervisning den efterfølgende sæson.

Musikværksted 2-4 år

Gennem sange, lege og danse arbejder vi med børnenes musikalske færdigheder. Forældrene er med i undervisningen og bliver guidet til at se børnenes musikalske fremgang.

Eksempler:

  • Gå girafskridt eller små mussetrip til musikken, hør når den skifter
  • Lytte til trommen og bevæge sig til den
  • Fiskeleg med ”rytmefisk”
  • Boldleg hvor jeg skal kaste på ”tjuuuu” !
  • Jeg spiller bjørnens stemme på den store tromme.
  • Jeg tryller snefnuggene op i skyen igen
  • Jeg gemmer mig i tørklæderne og råber bøh når troldesangen slutter

 

Musikværksted 5-6 år

Vi danser og synger og spiller af hjertets lyst. Sanglege hvor jeg er i centrum eller i kredsen. Danse med sjove bevægelser. Vi læser musikalfabetet og rytmenotation og lærer at synge ”do-re-mi”-tonerne med håndtegn. Kundskaberne bruger vi til sammenspil med f.eks. xylofoner og rytmeinstrumenter i enkelt sammenspil.

Eksempler:

  • Vi leger krokuslegen, jeg var en vandkande der vandede blomsterne.
  • I dag var jeg ræven der fangede alle gæssene, min ven var rævestopperen.
  • Jeg kan læse de nye rytmer der hedder vingummi og ananas! Vi klappede også tyggegumminoder.
  • Vi legede ”twister” på et kæmpe nodepapir!
  • Vi spillede alle xylofoner sammen i dag.
  • Jeg dansede som en pirat i sørversangen.

 

Musikværksted 7-9 år

Her lærer jeg nodesystemet at kende og alle noderne.

Vi arbejder med instrumenternes logik og hvordan man spiller på el-bas, trommesæt, keyboard, klaver, blokfløjter og synger i mikrofon. Vi spiller enkle sammenspils stykker som et lille band. Hvordan nogle instrumenter er elektriske og hvordan de virker.

Eksempler:

  • Jeg har lært små melodier på blokfløjten.
  • Jeg skrev en melodi på nodepapir, min lærer havde ikke fingre nok til at spille den!
  • Jeg kender el-bassens strengenavne og hvordan jeg trykker på strengene.
  • Jeg ved hvordan klaveaturet ser ud og hvordan jeg finder alle ”D” toner, og bagefter kan jeg regne ud hvor de andre toner er.
  • I dag spillede jeg trommesæt i vores band.
  • Vi lavede en sjov støvledans i dag.

 

Tilmelding