Derfor skal du gå på Albertslund Musikskole

Der er mange gode grunde. Kig med ind!

Musik gør livet større

Når I – børn, unge eller voksne – starter til musik, står entusiastiske og professionelle musiklærere klar til at modtage jer. Man kan starte som baby, skolebarn eller voksen. Det er aldrig for sent. Inge Marstal, som er professor i musikpædagogik, siger det meget fint i forhold til de yngste:

”Når man synger for og med barnet, opstår der en nær og varm kontakt. Ved at synge i stedet for at tale udtrykker man på en mere nuanceret måde sine følelser og sin kærlighed.”

I musikken arbejder vi med børnenes fantasi, kreativitet, selvværd og sociale færdigheder.

Musik er den bedste træning af hjernen

Den nyeste hjerneforskning har vist noget, der kommer bag på de fleste. Der er en rigtig fornuftig grund til at spille musik:

”Når man spiller på et musikinstrument aktiveres og trænes stort set alle dele af hjernen på én gang. Det er helt særligt for musik, og udbyttet af denne træning kan overføres til andre aktiviteter.”
    Citat: Anita Collins (ph.d. i neurovidenskab og musikuddannelse, medlem af projektgruppen OECD Education 2030 Framework)

Dvs. at de ”hjernemuskler”, som bliver ”større” ved at spille musik, kan bruges til at ”løfte” andre opgaver end musikken.

I denne TED-Ed-video kan du på under fem minutter se, hvordan lige nøjagtig det at spille musik skaber et festfyrværkeri af hjerneaktivitet.

Her kan du læse en nyhed om et kæmpe forskningsprojekt, der dokumenterer at elever, der spiller et instrument, klarer sig markant bedre i sprog og matematik - et helt års skolegang bedre(!)

21st century skills

Søren Østergaard, som er ph.d., daglig leder af Center for Ungdomsstudier og har skrevet adskillige bøger om børn og unges hverdag og værdier, udpeger bl.a. følgende fire afgørende kompetencer, som vil blive efterspurgt hos jeres børn, når de bliver voksne. Det vil måske overraske i en tid, hvor prøver og karakterræs gør flere og flere unge stressede. Han kalder disse kompetencer for ”21st century skills”:

• At kunne være udenfor sin komfortzone
    • At eksperimentere og turde fejle
    • Evnen og viljen til at samarbejde
    • Kreativitet

Her i musikskolen har vi mange års erfaring med at bruge musikken som kreativt rum, hvor eleverne kan få passende udfordringer, prøve nye ting af og prøve sig selv af. Vores lærere er klar til at gribe dem.

Søren Østergaard siger, at i en tid, hvor udviklingen går meget stærkt, bliver personlige kompetencer som flid, omhyggelighed og accepten af og modet til at begå fejl endnu vigtigere. Hvis der er noget man får med sig fra musikskolen, så er det dét!

Alle og enhver ved, at samarbejde er den eneste vej, hvis musikken skal swinge; og alle og enhver kan høre det og mærke det, når det lykkes. Derfor bliver eleverne trænet i samarbejde.

Musik har således helt utroligt meget at byde på i forhold til 21st century skills.

Musik åbner døre

At lære at spille et instrument eller synge åbner døre. Det giver mulighed for at spille med andre, for andre og sætte sit eget aftryk. Både i musikskolen og senere i livet.

Når man er meldt ind i musikskolen har man samtidig adgang til et stort udbud af sammenspil. Vi har musiklejre, både små og store koncerter i hele kommunen, workshops, bands, kor og orkestre.

Det er fedt at spille musik, og der venter mange gode oplevelser. Man kan sige, at musik er et sprog for livet.

Din musikskole

Albertslund Musikskole er hele byens musikskole. Vi er 22 kompetente og passionerede musiklærere, som underviser i hele kommunen.

Vi glæder os til at møde jer! For os er musikken den smukkeste samværsform, mennesket har opfundet.