Det Vilde Vest

Hør Vestegnssangen!

Musikskolerne i Albertslund, Brøndby, Glostrup, Hvidovre, Høje Tåstrup, Ishøj og Vallensbæk, besluttede i forbindelse med, at der skulle afholdes alsang på befrielsesdagen den 4. maj 2020, at få lavet en fælles vestegnssang. Sådan en egnssang, der skaber stolthed. Bag Alsangsinitiativet stod Vestegnens Kulturinvesteringsråd (VKIR) med borgmestrene fra de syv kommuner.

Oplægget var, at sangen skulle afspejle det, som børnene føler er det bedste ved at bo i de forskellige byer på Vestegnen. Det satte vores egen souschef på Albertslund Musikskole, Morten Praëm, sig i spidsen for at finde ud af. Han besøgte syv klasser på henholdsvis 5. og 6. klassetrin på en skole i hver by. Der blev brainstormet i børnehøjde for at skabe inspiration til sangens tekst.

Musikken blev herefter skrevet og indspillet og tilsammen er det blevet til nummeret med titlen "I det vilde vest".
    Men sangen skulle også have en musikvideo. Som fortæller på en historie om Vestegnen, som sjældent kommer frem i medierne, lyder det i en pressemeddelelse fra kommunen.

Da arrangementet med alsang ved befrielsesfejringen blev aflyst på grund af Covid-19, har musikskolerne valgt at premieren i stedet fandt sted i Vestegnens Kulturuge 2020.

Meningen er, at sangen og videoen skal give et billede af Vestegnen som et attraktivt sted - langt fra de fordomme, der eksisterer og det billede der ofte tegnes af den københavnske vestegn i medierne. Morten Praëm, der står bag, siger:

"Det er fantastisk så meget Vestegnen kan byde på, og hvor glade børnene er for at bo og leve her. Det skal sangen og musikvideoen meget gerne vise og skabe stolthed hos alle os, der bor her. Nu håber jeg bare, at den kommer til at blive sunget og spillet rigtig meget rundt omkring i det vilde, skønne vest; på skolerne, i daginstitutionerne, til byfester og i stuerne rundt omkring."

Den nye vestegnssang kan høres i musikvideoen herunder.

Noder

Version uden sang (kun musik)

Ide, tekst og musik: Morten Praëm

Medvirkende musikere og sangere: Lukas Valdemar Høimark, Morten Praëm, Olivia Dich Herman, Mikkel Brink, Anna Kolbrún, Mohsin Aslam, Nanna Nøhr Jensen