Blæseinstrumenter

Saxofon, Klarinet, Fagot, Tværfløjte og Trompet.

Tilmelding: Saxofon

Instrumentbeskrivelse

Saxofonen er et meget alsidigt instrument, som indgår i stort set alle musikalske genrer og stilarter. Der en såkaldt træblæser (selv om den består at metal!).
    Den minder lidt om den menneskelige stemme og findes i flere forskellige størrelser. Typisk begynder vi med en ”altsaxofon". I starten skal man lære tonerne at kende, og man vil med det samme lære små genkendelige melodier. Der bliver arbejdet med gehør og noder, og efter noget tid også med improvisation.
    Saxofonen er et fremragende sammenspilsinstrument, og allerede i slutningen af 1. sektion (hvis man øver sig regelmæssigt vel at mærke) vil man have mulighed for at starte til sammenspil. I undervisningen vil der tillige være sammenspil med læreren på saxofon og/eller klaver.

Forventninger til elev og forældre

Som alle andre færdigheder, kræver det øvning at lære at spille et instrument. Saxofon er ingen undtagelse. Det bedste er at øve lidt hver dag i 15-20 minutter, men hvis det glipper nogle gange i løbet af ugen, er det ingen katastrofe. Men saxofonen skal dog op af tasken derhjemme, hvis der skal ske fremskridt. Heldigvis er det et supersjovt instrument at spille på, og det bliver kun sjovere jo mere man får lært.

Alder

Saxofonen kræver lidt fysik, så man kan som udgangspunkt først begynde fra 3. klasse. Det kan være en fordel at have spillet klarinet eller fløjte inden, men det behøves ikke.

Leje af instrument

Du kan leje en saxofon gennem musikskolen.

Tilmelding: Fagot

Instrumentbeskrivelse

Fagotten er det dybeste træblæserinstrument. Fagotten bruges mest i symfoniorkester og til kammermusik (fx blæserkvintet) og knap så meget som soloinstrument.

Mundstykket "røret" er to bambusblade, der er bundet sammen. Selve fagotten er lavet af lakeret ahorntræ, der er 2½ meter lang, men den er foldet sammen, så den kan lægges i en kasse og bæres på ryggen.

Der er meget gode sammenspilsmuligheder for fagot. Man kan spille sammenspil/kammermusik i små grupper eller i musikskolens symfoniorkester og deltage i forskellige større og mindre projekter.

Lyt til fagotten HER

Forventninger til elev og forældre

Som for alle andre instrumenter gælder det, at man skal øve sig hjemme for at blive god til at spille fagot. Der afholdes jævnligt koncerter, hvor fagoteleverne spiller for hinanden og for familie og venner. Der er altid brug for elever, der kan spille fagot.

Alder

Fra ca. 9 år på børnefagot og fra ca. 11 år på almindelig fagot.

Leje af instrument

Fagotten kan lejes gennem musikskolen.

Tilmelding: Tværfløjte

Instrumentbeskrivelse

Fløjtefamilien er verdens ældste gruppe af musikinstrumenter.

Tværfløjter og blokfløjter kaldes træblæsere, fordi de oprindeligt blev lavet af træ. I dag er instrumentet oftest lavet af metal – eksempelvis guld, sølv eller platin. Materialevalget har stor indflydelse på klangen.

I Indien brugte man i gammel tid fløjter ved hellige ceremonier for at tilkalde ånderne.

Tværfløjte har en smuk, varm klang og bruges i klassisk musik, jazz, rock og folkemusik. Den spiller en stor rolle i orkesteret og bliver også brugt i kammermusik og som solokoncert -instrument.

Sammenspil er en stor del af undervisningen på musikskolen. Allerede efter kort tids undervisning 6-12 måneder har du mulighed for at komme med i et af vores ensembler. Det er sjovt at spille sammen og er med til at motivere. Vi har tre forskellige sammenspilshold: Retrutterne, Blæstetten og Minisymf . Der bliver også oprettet små kammermusik grupper, f.eks. 2 fløjter og klaver, fløjte -guitar, fløjte trio, afhængig af interesse.

På længere sigt kan du spille med i enten Albertslund Symfoniorkester eller StreetLife Bigband.

Forventninger til elev og forældre

For at blive god til et instrument, er det vigtigt at man øver sig. Hellere en lille smule end slet ingenting. Efter hver lektion får du et lille stykke for hjemme, som du skal arbejde med til næste uge. Vi håber, at I som forældre bakker op om jeres barns øvning og engagement på skolen.

I løbet af en sæson er der små koncerter, som det forventes, du deltager i.

Alder

Du kan starte som 6-årig.

Undervisning bliver tilpasset eleven og der vil lægges vægt på blæseteknik, klang, musikalsk udtryk og sund kropsholdning.

Leje af instrument

Du kan leje en tværfløjte på musikskolen. Vi har flere størrelse og modeller, der passer til alle niveauer.

Tilmelding: Trompet

Instrumentbeskrivelse

Trompeten er et flot og skinnende instrument, der er en del af messingblæserfamilien. Den har en flot klar lyd og man har kunnet høre variationer af den siden oldtiden.
    Man puster ind i trompeten, imens man laver vibrationer med læberne (ja det er rigtigt, man laver pruttelyde med læberne for at spille trompet).
    Trompeten passer til rigtig meget musik. Den bliver brugt i militæret, i filmmusik, i jazz, i orkester, og nogle gange i popmusik.

Når du starter til trompet, går du til at starte med alene hos din trompetlærer. Når du er nået et niveau din lærer synes passer til det, kommer du til at spille sammen med andre blæsere. Når du har spillet nogle år og er blevet rigtig god, kan du måske komme til at spille i musikskolens symfoniorkester eller bigband.

Forventninger til elev og forældre

Det er vigtigt, at der øves lidt hver uge. Hellere lidt end slet ikke. Forældresamarbejdet er vigtigt. Indimellem er der arrangementer og koncerter, som forældrene er inviteret til. Det er godt at møde op og støtte barnets musikalske udvikling.

Alder

De fleste er klar til at starte på trompet omkring 3. klasse, men hvis interessen er der lidt før, er du også velkommen til at komme og prøve om det er noget. Trompeten er et lidt tungt instrument og derfor vil du måske starte på trompetens lidt mindre ven kornetten, men bare rolig den har også en rigtig flot lyd.

Leje af instrument

Du kan leje et instrument af musikskolen når du starter.