Musikværksted - vælg mellem hold for tre aldersgrupper

Vi spiller, synger og leger musikken ind allerede fra børnene er 2 år og op. Vi er på musikskolen - med forældre.

Tilmelding: Musikværksted

Du vil blive præsenteret for alle mulige instrumenter, som du måske får lyst til at lære at spille på. Musikværksted er musikundervisning på hold med 6-10 elever på nogenlunde samme alder.

Indholdet er musikkens grundlæggende begreber og færdigheder som puls/rytme, melodi, kroppen, stemmen, det hele musiske menneske. Eleverne får ikke specifikt instrument på disse hold, men vil i løbet af sæsonen blive præsenteret for forskellige instrumenter. Eleven vil blive vejledt i instrumentvalg med henblik på egentlig start på instrumentalundervisning, når eleven er klar hertil.

Læs meget mere om de enkelte hold herunder.

Tilmelding: Musikværksted

Gennem sange, lege og danse arbejder vi med børnenes musikalske færdigheder. Forældrene er med i undervisningen og bliver guidet til at se børnenes musikalske fremgang.

Eksempler:

• Gå girafskridt eller små mussetrip til musikken, hør når den skifter
    • Lytte til trommen og bevæge sig til den
    • Fiskeleg med ”rytmefisk”
    • Boldleg hvor jeg skal kaste på ”tjuuuu” !
    • Jeg spiller bjørnens stemme på den store tromme.
    • Jeg tryller snefnuggene op i skyen igen
    • Jeg gemmer mig i tørklæderne og råber bøh når troldesangen slutter

Tilmelding: Musikværksted

Vi danser og synger og spiller af hjertets lyst. Sanglege hvor du er i centrum eller i kredsen. Danse med sjove bevægelser. Vi læser musikalfabetet og rytmenotation og lærer at synge ”do-re-mi”-tonerne med håndtegn. Kundskaberne bruger vi til sammenspil med f.eks. xylofoner og rytmeinstrumenter i enkelt sammenspil.

Eksempler:

• Vi leger krokuslegen, jeg var en vandkande der vandede blomsterne.
    • I dag var jeg ræven der fangede alle gæssene, min ven var rævestopperen.
    • Jeg kan læse de nye rytmer der hedder vingummi og ananas! Vi klappede også tyggegumminoder.
    • Vi legede ”twister” på et kæmpe nodepapir!
    • Vi spillede alle xylofoner sammen i dag.
    • Jeg dansede som en pirat i sørversangen.

Når man går på Musikværkstedet 4-6 år, får man 1 gavekort per sæson, der hver kan indløses til en gratis prøvetime - hvis der er et instrument, man gerne vil ud og prøve. Det gælder dog ikke instrumenter med lang venteliste (pt. klaver og sang). Skriv til musikskolen@albertslund.dk med dit ønske, så sætter vi dig i kontakt med den pågældende underviser.

Tilmelding: Musikværksted

Her lærer jeg nodesystemet og alle noderne at kende.

Vi arbejder med instrumenternes logik og hvordan man spiller på el-bas, trommesæt, keyboard, klaver, blokfløjter og synger i mikrofon. Vi spiller enkle sammenspils stykker som et lille band. Hvordan nogle instrumenter er elektriske og hvordan de virker.

Eksempler:

• Jeg har lært små melodier på blokfløjten.
    • Jeg skrev en melodi på nodepapir, min lærer havde ikke fingre nok til at spille den!
    • Jeg kender el-bassens strengenavne og hvordan jeg trykker på strengene.
    • Jeg ved hvordan klaviaturet ser ud og hvordan jeg finder alle ”D” toner, og bagefter kan jeg regne ud hvor de andre toner er.
    • I dag spillede jeg trommesæt i vores band.
    • Vi lavede en sjov støvledans i dag.

Når man går på Musikværkstedet 7-9 år, får man 1 gavekort per sæson, der hver kan indløses til en gratis prøvetime - hvis der er et instrument, man gerne vil ud og prøve. Det gælder dog ikke instrumenter med lang venteliste (pt. klaver og sang). Skriv til musikskolen@albertslund.dk med dit ønske, så sætter vi dig i kontakt med den pågældende underviser.